
Vilniaus miesto chemija: kasdienio maisto analizė
Maksimalus dalyvių skaičius: 30
Pamoką sukūrė - Rokas Bėliakas
Pamoką sukūrė - Rokas Bėliakas
Ką apie produktą pasako jo cheminė sudėtis?
Pamoka skirta nagrinėti chemines medžiagas, kurios yra mūsų kasdieniuose maisto produktuose.Miesto aplinkoje (pvz. turguje arba prekybos centre) mokiniai grupėmis tyrinės maisto etiketes ir ieškos informacijos apie jose nurodytas chemines medžiagas bei priedus. Naudodami išmaniuosius įrenginius, jie fotografuos produktus, analizuos sudėtį, išsiaiškins, ką reiškia dažniausiai sutinkami E kodai, kokia jų funkcija, kilmė ir galimas poveikis žmogui.
Tyrimo apie pasirinktą produktą ir jo cheminę sudėtį rezultatus mokiniai kūrybiškai atvaizduos infoplakate arba trumpame vaizdo klipe, kurį pristatys klasės draugams.
Refleksijos metu mokiniai apibendrins, kaip cheminės žinios padeda priimti išmintingesnius sprendimus kasdieniame gyvenime.
Pamoka ugdo mokinių gebėjimą analizuoti informaciją ir taikyti chemijos žinias praktikoje, stiprina jų kritinį mąstymą, sąmoningą vartojimą, bendradarbiavimą, kūrybiškumą. Veikla vyksta realioje miesto erdvėje, skatina aktyvų tyrinėjimą.
Iliustracija sukurta naudojant „ChatGPT“.
Pamokos tikslas
Gebėti atpažinti maisto produktuose esančias chemines medžiagas ir suprasti jų funkcijas.Pamokos planas
Įžanga (10–15 min.)Mokytojas pristato temą, pamokos klausimą ir tikslą, paaiškina sąvokas, pateikia trumpą teorinį kontekstą su pavyzdžiais.
Grupių sudarymas (5 min.)
Mokiniai skirstomi į 3–4 asmenų grupes.
Tyrinėjimo užduotis (30–35 min.)
Kiekviena grupė pasirenka 5 skirtingus maisto produktus, fotografuoja etiketes, analizuoja sudėtį, išsiaiškina, ką reiškia bent 3–5 E medžiagos (pavadinimas, funkcija, kilmė, poveikis).
Apibendrinimas ir kūrybinė užduotis (15–20 min.)
Grupės kuria infoplakatą: produkto nuotrauka, sudėtis, paaiškinimai, įdomūs faktai.
Diskusija ir refleksija (15 min.)
Mokiniai kartu su mokytoju aptaria, ar cheminės medžiagos maiste visada pavojingos, kaip galime tapti sąmoningesniais vartotojais, kuo sužinota informacija buvo netikėta ar svarbi.
Kompetencijos
Temos ugdymo programose
Maisto medžiagų grupės (baltymai, angliavandeniai, riebalai); Maisto priedai (E medžiagos): konservantai, antioksidantai, dažikliai; Organinių junginių savybės ir poveikis žmogaus organizmui; Cheminės formulės, žymėjimai, informacijos paieška ir analizė.Pamokos vieta:
Senamiesčio seniūnija, Halės turgus
Panašios pamokos